اخبار و مقالات

کفش ایمنی برای معدن

کفش ایمنی برای معدن

کفش ایمنی برای معدن

کفش ایمنی برای معدن نیز مانند سایر مشاغل پرخطر باید بلحاظ تخصصی و نکات حرفه ای دارای ویژگی های منحصر بفردی باشد. تجهیز کارگران با وسایل کامل ایمنی همانند کلاه ایمنی، لباس کار مناسب، دستکش و کفش ایمنی اهمیت زیادی دارد. کارفرمایان و مسئولین همواره باید در جهت حفظ سلامت و تأمین ایمنی نیروی انسانی بکوشند. آن ها باید شعار اول ایمنی بعد کار را اولویت اول و سرلوحه کارهای خود قرار دهند.

معدن کاری از جمله سخت ترین و پرخطرترین مشاغل در دنیا محسوب می شود. این شغل سخت و دشوار و در عین حال مهم خطرات فراوانی دارد و از این رو لازم است بهترین و دقیق ترین تمهیدات برای ایمنی کامل معدن چیان و کارگران معدن اتخاذ گردد. کفش ایمنی برای معدن ساق بلند و یا پوتین حفاری مخصوص معدن کاران، بهترین و ایده آل ترین گزینه برای آن ها است. با توجه به این که معدن کاران برای ساعت های طولانی در سطوح ناهموار در حرکت هستند لازم است که کفش ایمنی مورد استفاده آن ها دارای رویه و زیره ای کاملاً محکم و مقاوم باشد.

<yoastmark class=

پاهای انسان به عنوان قلب دوم او به مراقبت و رسیدگی زیادی احتیاج دارند. افراد دارای مشاغل سخت هم چون معدن کاران باید این موضوع را در نظر بگیرند و با انتخاب یک کفش ایمنی برای معدن مناسب و استاندارد، از پاها در حین کار و در برابر حوادث غیر مترقبه محافظت نمایند. افرادی که روزانه و به مدت طولانی در محیط های کاری سخت و پرخطر هستند باید به حفظ ایمنی و سلامت خود توجه ویژه ای داشته باشند تا در طولانی مدت دچار بیماری و آسیب های جبران ناپذیر نشوند. در ادامه به ویژگی های کفش ایمنی ایده آل و مناسب برای کارگران معدن خواهیم پرداخت.

انواع مختلف کفش ایمنی و خصوصیات آن ها

انسان های اولیه برای محافظت از پای خود ابتدا از برگ درختان و حصیر و سپس از چوب و بعد از آن از پوست حیوانات استفاده می کردند. هم زمان با رشد تمدن بشری کفش نیز از پیچ و خم های تاریخی گذر کرد و در مدل های مختلفی تولید و تکثیر شد. برای مثال قبل از جنگ جهانی اول کفش هایی با پاشنه تقریبا ۵۰ سانتی متری مُد روز بوده است. بعد از جنگ جهانی و هم زمان با رشد انفجاری صنعت، تولید کفش نیز دچار تحول گردید. انواع کفش ها برای مصارف مختلف تولید شد از جمله برای استفاده کسانی که در معادن و کارخانه ها مشغول کار بودند. به طوری که اکنون کفش ایمنی با تنوع بسیار بالا برای محیط ها و شرایط مختلف کاری تولید می شود.

کفش ایمنی برای معدن چیست

کفش ایمنی برای معدن

کفش ایمنی با سر پنجه فولادی:

متداول ترین نوع کفش ایمنی می باشد. از مزایای کفش های زیره پی یو عبارت هستند از: سبکی، ضد لغزش و ضد سایش آن ها و هم چنین برای محیط های اسیدی رقیق، محیط های نفتی و روغنی و خط مونتاژ کارخانه ها مناسب می باشد. درجه ذوب مواد پی یو ۸۰ سانتی گراد است.

کفش ایمنی با سرپنجه فولادی با زیره تی پی یو _ پی یو (pu_tpu):

بعد از پی یو مواد دیگری نیز وارد عرصه تولید کفش شده است که مقاومت بیشتری نسبت به مواد پی یو در مقابل خوردگی، ساییدگی و حرارت دارند. معمولا به صورت ترکیبی دو لایه با مواد پی یو تولید می شود و مناسب محیط هایی با غلظت اسید بالاتر حرارت نسبتا بالا و محیط ها ماشین کاری مخصوصا آغشته به آب صابون می باشد. معمولا وزن کفش ایمنی با زیره تی پی یو سنگین تر از کفش های ایمنی با زیره پی یو بوده و درجه ذوب مواد تی پی یو ۱۷۰ درجه سانتی گراد می باشد.

کفش ایمنی با زیره RUBER (لاستیک):

مقاوم ترین نوع زیره کفش ایمنی محسوب می گردد که برای محیط های کاملا اسیدی مثل اسید سولفوریک 98 درصد و هم چنین برای حرارت های بسیار بالا مثل کنار کوره های ذوب مناسب می باشد. وزن کفش با زیره Ruber معمولا سنگین تر از انواع دیگر کفش بوده و نقطه ذوب این نوع از کفش ایمنی 270 درجه درجه سانتی گراد می باشد.

کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت:

این نوع کفش ایمنی محافظ جریان الکتریسته (عایق برق) بوده و فاقد هر گونه فلز می باشد که به دو صورت کفش محافظ فشار ضعیف و محافظ فشار قوی تولید می گردد.

کفش ایمنی کانداکتیو:

کفش ایمنی کانداکتیو یا هادی جریان برق که در محیط های با خطر انفجار استفاده می گردد.

<yoastmark class=

ویژگی های کفش ایمنی معدن

همان گونه که قبلا اشاره شد، کفش ایمنی مخصوص معدن کاران باید ویژگی‌های استحکام و دوام بالایی داشته باشد، به خصوص در زیره آن. معدن کاران همواره در سطوح ناهموار و خشن حرکت می‌کنند و ممکن است با اشیاء برنده و تیز مواجه شوند. بنابراین، کفش ایمنی باید یک رویه محکم و یک زیره مقاوم داشته باشد تا اجسام تیز نتوانند وارد داخل کفش شوند و به پاها آسیب برسانند. زیره‌ای که برای کفش ایمنی معدن کاران استفاده می‌شود، باید از جنس پلی‌ اورتان ساخته شده باشد و مناسب و محکم باشد.

کارگران معدن برای مدت زمان طولانی ایستاده و به طور متناوب خم و راست می شوند. بنابراین، پوتین ایمنی استفاده شده توسط آنها باید علاوه بر قوی بودن، راحتی نیز داشته باشد تا پاها از خستگی و ضعف در امان باشند. کفش ایمنی ساق بلند، که به طور معمول به آن پوتین حفاری نیز گفته می شود. باید بسیار محکم و مقاوم باشد تا در حین راه رفتن از سنگ، کلوخ و زمین ناهموار آسیب نبیند و هم چنین از بین نرفتگی در پاها جلوگیری کند.

علاوه بر این از جمله خطراتی که در معادن کارگران را تهدید می کند خطر سقوط اشیاء سنگین می باشد. از این رو باید کفش ایمنی مورد نظر دارای سرپنجه فولادی باشد تا از انگشتان پا در برابر چنین خطراتی محافظت کند. می توان گفت که در کفش ایمنی برای معدن کاران، سر پنجه‌ی کفش و ساختار ارگونومی آن بسیار حائز اهمیت است. به طور مسلم راه رفتن در سطوح خشن و ناهموار نسبت به سطوح هموار و صاف بیشتر پاها را خسته می کند و انرژی زیادی می خواهد. بنابراین کفش ایمنی مناسب معدن کاران باید هم مستحکم و با دوام و هم راحت باشد تا پاها حین کار خسته و فرسوده نشوند.

<yoastmark class=

کفش ایمنی ساق بلند، مقاوم و ارگونومیک کفش ایده آل معدن کاران

معدن کاری یک حرفه حرکتی است و در طول فعالیت‌ها بسیار سخت و خسته‌کننده است. این موضوع باعث می‌شود که اهمیت استفاده از کفش ایمنی برای معدن دوچندان شود. کفش ایمنی مربوط به معدن باید دارای رویه و زیره‌ای بسیار محکم و مقاوم باشد. همچنین، ساختار ارگونومیک کفش بسیار مهم است تا در طول فعالیت‌ها راحتی و آسایش را به کاربران خود ارائه دهد. علاوه بر این، دوام بالای کفش ایمنی نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در مقابل ضربه‌ها و فشارهای ناشی از فعالیت معدنی مقاومت کند.

برای خرید کفش ایمنی از فروشگاه پای آرا لینک کلیک نمایید.

ویژگی های کفش ایمنی برای معدن

کفش ایمنی برای معدن باید مقاوم در برابر اشیای تیز باشد. یک آزمایش خاص به منظور اندازه‌گیری سرعتی که میخ وارد قطعه آزمایشی می‌شود، انجام می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که میخ صفحه مقاوم در برابر نفوذ را سوراخ می‌کند. مقاومت کفش ایمنی که به عنوان تجهیزات حفاظت فردی استفاده می‌شود، باید حداقل 1100 نیوتن باشد.

مقاومت کفش ایمنی معدن در برابر جریان الکتریسیته اهمیت زیادی دارد. برای آزمایش مقاومت الکتریکی، یک توپ فولادی تمیز با جرم کلی 4 کیلوگرم درون کفش پر می شود. کفش پر شده روی صفحه مسی قرار می گیرد ، یک ولتاژ تست (2 100 100) V بین صفحه مسی و توپ های فولادی به مدت 1 دقیقه اعمال می شود و مقاومت محاسبه می شود.

علائم اختصاری روی کفش ایمنی

در ساخت زیره کفش ایمنی از پلیمری به نام پلی یورتان استفاده می شود که به طور مخفف به آن PU می گویند.
علامت اختصاری RR نشان دهنده ی مقاومت کفش ایمنی در مقابل سوراخ شدن است.
کفش ایمنی که در مقابل جریان الکتریسیته مقاوم باشد به صورت اختصار به آن CP می گویند.
CP مخفف کفش ایمنی است که در مقابل الکتریسیته ی ساکن رسانا است.
به کفش ایمنی که در مقابل جریان الکتریسیته رسانا باشد به صورت اختصار آن ED گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *